Wie chemotherapie krijgt, hoort vroeg of laat over chemokrullen. Misschien vertelde iemand je dat je haar straks helemaal anders zal terug groeien. Misschien hoop je stiekem op die volle krullenbos waar zoveel vrouwen over praten. Of misschien vraag je je vooral af of je ooit nog jezelf zal herkennen in de spiegel.
Over chemokrullen bestaan veel verhalen. Daarom vroegen we vrouwen uit onze community op Facebook en Instagram hoe hun haar terugkwam na chemo. Kregen ze krullen? Bleven die? Waren ze er blij mee? Hun antwoorden tonen vooral één ding: er bestaat geen standaardverhaal.
"Ik vond ze fantastisch"
Lidwien: "Ja, ik had chemo krullen en ik vond ze fantastisch. Ze stonden me goed en ik vond het heerlijk. Helaas groeiden ze uit. Sindsdien is mijn haar een ratjetoe met allerlei verschillende soorten. Stijl, lichte krul, pijpenkrul en grijze springers."
Loes: "Ik had lang, dik, steil haar! Het enige wat ik wou waren krullen en ik heb ze gekregen!! Sinds november groeien mijn haren terug en ik hou van mijn volle krullenbol!"
Mieke: "Ik had vroeger heel recht haar en nu heb ik bellen / krullen. Ik ben er blij mee en heb ze ondertussen al meer dan 10 jaar!"
Emmanuella: "Ik kreeg ook chemo krullen. Maar na een paar maand kwam mijn stijl haar terug. De kleur van mijn haar is nu een wit grijs. Terwijl ik vroeger donker was. Iedereen vind het een mooi grijs. Ik vind het zelf ook wel mooi. En met een hip kapsel kan je veel veranderen."
"In het begin vond ik ze helemaal niet leuk"
Patricia: "Een hele bos krullen kreeg ik terug na de chemo. Twee jaar lang zijn ze gebleven, ik herkende mezelf niet meer in de spiegel, dus in’t begin was ik niet heel erg gelukkig ermee. Nu zijn ze dus verdwenen en door de anti-hormoontherapie heb ik heel dun en futloos haar, dus nu mis ik ze!"
Sandra: "Mijn chemo krulletjes waren echt kroes, ik kon er niets mee beginnen. Daarna groeide en gewoon haar uit zoals ik het eerder had. Met aan het uiteinde zo'n strak krulletje. Echt geen gezicht. Heb toen een soort stekeltjes laten knippen. Ik kon het nog hebben ook. Daarna kreeg ik een mooie bos haar terug waar ik heel blij mee was."
Sarah: "Ik had veel krullen, maar heel raar. In mijn nek echt pijpenkrullen, daarboven gewone mooie grote krul en helemaal bovenaan sluik. Echt een drama om in model te brengen. Tot mijn nieuwe kapster zei. Ik ga al die krullen eruit knippen. En tadaaa… zelfs als mijn haar langer is: geen krullen meer!"
Floortje: "Mijn krullende haar is helaas steil terug gegroeid. Hopelijk herstelt zich dat nog, want ik vind dit toch echt wel minder."
"Ik ontdekte een heel nieuw kapsel"
Lobke: "Ik had altijd wel wat slag in mijn haar, maar na de chemo kreeg ik suuupermooie krullen; zoooo blij mee. Jammer genoeg zijn ze na een jaar of 2 terug verdwenen en nu is mijn haar als voorheen. Ben wel heel blij met het feit dat ik 'alle lengtes van haar' gehad heb ondertussen en dus weet dat kort haar me goed staat, want i loooove korte pittige kapsels. Nu durf ik dat zonder problemen laten knippen terwijl ik vroeger echt heel hard twijfelde of ik dat wel eens zou durven."
Katelijne: "Mijn haar is zelfs terug beginnen groeien terwijl ik nog een paar chemobeurten moest krijgen . Eerst krullen , bekken , die dan heb laten knippen. Mijn haar groeide heel snel en na een 2de knipbeurt is mijn haar terug sluik . De kleur: zout en peper noemt mijn kapper het."
Helga: "Geen krullen, wel een soort slag in m’n haar. Ik hoef er niks aan te doen, zit gewoon goed. Dezelfde witte kleur als ik al had, maar mijn haar is pas een half jaar weer aan het groeien."
Monique: "Nee ik heb (nog) geen krullen maar ik heb heel zacht ,babydonshaar terug gekregen... terwijl ik altijd vrij stug haar had. Wel heb ik dezelfde hoeveelheid haar terug gekregen."
Monica: "Mijn chemokrukken zijn ondertussen verdwenen, net als de als grijze kleur. Ik heb mijn oude haar weer terug. Het duurt wel even."
Sabine: "Heel kleine krulletjes. Maar daarna zeer dun haar. Bleek dat ik na mijn kankerbehandeling Hashimoto had, en dus daardoor zeer dun, fijn haar. Nu, na 11 jaar, toch ietsje verbeterd."
Chemokrullen zijn allesbehalve voorspelbaar
Sommige vrouwen kregen prachtige krullen. Andere kregen een paar eigenwijze pijpenkrullen, kroeshaar of net helemaal geen krullen. Bij sommigen verdwenen ze na enkele maanden. Bij anderen bleven ze jarenlang.
Misschien is dat uiteindelijk het meest herkenbare aan chemokrullen: niemand weet op voorhand hoe zijn of haar nieuwe haar eruit zal zien. Lees ook: Chemokrullen na chemo: waarom krijg je ze en blijven ze voor altijd? >
Heb jij ook chemokrullen gekregen? Of juist niet? We lezen jouw verhaal graag in de reacties.



Laat een reactie achter
Alle reacties worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd.
Deze site wordt beschermd door hCaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van hCaptcha zijn van toepassing.